Implementasi Model STAD dalam Pembelajaran PAK untuk Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik di SDN 41 Sejotang

Authors

  • Thomas Kuslin STAKat Negeri Pontianak
  • Anastasia Vina STAKat Negeri Pontianak
  • Cenderato Cenderato STAKat Negeri Pontianak

DOI:

https://doi.org/10.52075/vctjpk.v4i2.531

Keywords:

Student Learning Outcomes, Implementation, STAD Model, Catholic Religious Education

Abstract

This research is about how effort are made to improve learning outcomes, namely by implementing the students Teams-Achievment Divisions (STAD) Model in learning. The type of research is Classroom Action Reserach. The subject in this research were Catholic Religious Education teachers and class VI students at SDN 41 Sejotang, Sanggau Regency. Observation, dokumentation and test data collection tools. Data analysis technique was qualitative descriptive. The findings in the research were: the implementation of STAD model in PAK learning has gone well. This result showed from observation during the action that the teacher had implemented learning by following each step of STAD and the students responded positively as long as this model was implemented. The improvement was known by comparing the learning results in pre-action activities, namely the result achieved were 43.75%, indicating that students have not achieved the specified classical completeness, namely 67%. After the STAD was implemented, students learning outcomes began to increase in Cycle 1 with results of 62.5%. In Cycle 2 the learning outcomes have reached the specified indicators with the result of 81.25%

 

References

Aqib, Z. (2020). Profesionalisme Guru Dalam Pembelajaran. Bandung: Yrama Widya.

Dapiyanta & Kasmudi, M. D. (2017). Pendidikan Agama Katolik dan Budi Pekerti. Jakarta: Kementrian dan Kebudayaan.

Darmadi, H. (2015). Desain dan Implementasi Penelitian Tindakan Kelas (PTK). Bandung: ALFABETA.

Esminarto, dkk., (2016). Implementasi Model STAD Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Riset dan Konseptual Vol 1. No 1. (Online). Dikunjungi pada 05 September 2024.

Hamdani. (2011). Strategi Belajar Mengajar. Bandung: Pustaka Setia.

Hamdayama, J. (2016). Metodologi Pengajaran. Jakarta: PT Bumi Aksara.

Handaryani, D. P & Pudjawan, K. (2018). Penerapan Model Pembelajaran Make A Match Untuk Meningkatkan Perkembangan Kognitif Dalam Mengenal Lambang Bilangan. Jurnal Ilmiah Pendidikan Profesi Guru Vol 1. No. 3 (Online). Dikunjungi pada 12 Oktober 2024.

Harianja, J. K., dkk. (2022). Tipe-Tipe Model Pembelajaran Kooperatif. Jakarta: Yayasan Kita Menulis.

Hirzi, R. H, dkk., (2022). Pengaruh Pembelajaran Matematika Menggunakan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD Terhadap Hasil Belajar Siswa. Jurnal Inovasi Karya Ilmiah Guru Vol 2. No 2. (Online). Dikunjungi pada 09 September 2024.

Khaatimah, H & Wibawa, R. (2017). Efektivitas Model Pembelajaran Coopertaive Integrated Reading and Composition Terhadap Hasil Belajar. Jurnal Teknologi Pendidikan vol 2. No 2. (Online). dikunjungi pada 11 Maret 2024.

Rosna, A. (2016). Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Melalui Pembelajaran Kooperatif Pada Mata Pelajar IPA di kelas IV SD Terpencil Bainaa Barat. Jurnal Kreatif Tadulako Vol. 4 No. 6. (Online). Dikunjungi pada 30 Juni 2024.

Ruhimat, T., dkk. (2017). Kurikulum & Pembelajaran Oleh Tim Pengembang MKDP Kurikulum dan Pembelajaran. Depok: Rajawali Pers.

Rusman. (2014). Model-Model Pembelajaran. Jakarta: Rajawali Pers.

Rustiyarso & Wijaya, T. (2020). Panduan dan Aplikasi Penelitian Tindakan Kelas. Yogyakarta: Noktah.

Sihombing, dkk., (2021) Meningkatkan Hasil Belajar Siswa dengan Menggunakan Model Student Teams Achievement Division (STAD) pada Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu Vol. 5 No. 5. (Online). Dikunjungi pada 3 April 2024.

Suko. (2020). Menjadi Calon Guru. Surabaya: Scopindo Media Pustaka.

Supardi. (2015). Penilaian Autentik Pembelajaran Afektif, Kognitif, dan Psikomotor (Konsep dan Aplikasi). Jakarta: Rajawali Pers.

Syamsu, F. N., Rahmawati, I., & Suyitno. (2019). Keefektifan Model Pembelajaran STAD terhadap Hasil Belajar Matematika Materi Bangun Ruang. International Journal of Elementary Education Vol 3. No 3. (Online). dikunjungi pada 3 April 2024.

Widarni, M. A. (2021). Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik Dengan Menggunakan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD (Student Team Achievement Division) Pada Mata Pelajaran Pendidikan Agama Katolik Di Kelas IV SDN 42 Petai Bejambu. Skripsi. Pontianak: Sekolah Tinggi Agama Katolik Negeri Pontianak.

Yasir, M & Karlina, E. (2015). Pengaruh Model Pembelajar STAD terhadap Hasil Belajar Mata Pelajaran Akuntansi. Journal Of Education Vol 2. No 1. (Online). Dikunjungi pada 25 Agustus 2024.

Downloads

Published

2024-12-30

How to Cite

Kuslin, T., Vina, A. ., & Cenderato, C. (2024). Implementasi Model STAD dalam Pembelajaran PAK untuk Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik di SDN 41 Sejotang . Vocat : Jurnal Pendidikan Katolik, 4(2), 191 - 201. https://doi.org/10.52075/vctjpk.v4i2.531