Kontribusi Teori Belajar Kognitif Jean Piaget pada Prestasi Belajar Pendidikan Agama Katolik di SDS RK Mutiara Gunungsitoli
DOI:
https://doi.org/10.52075/vctjpk.v4i2.487Keywords:
cognitive learning theory, contribution, learning achievementAbstract
This study was motivated by the researcher's concern about educators who pay less attention to cognitive aspects and are less creative in carrying out the learning process in the classroom so that it affects the results of learning achievement. The purpose of this study is to examine the contribution of Jean Piaget's cognitive learning theory to student learning outcomes, especially in learning Catholic religious education at SD RK Mutiara Gunungsitoli. Qualitative research using a thematic approach was used as the research method. The research site and subjects were selected by targeted sampling. Data analysis was conducted in 3 stages: data reduction, data presentation and data validation. The theoretical foundation is based on the explanation of cognitive learning theory, the application of Catholicism in religious education and its contribution to the achievement of educational outcomes. Based on the research conducted, it was found that teachers apply cognitive learning theory to students. Teachers adhere to Catholic religious education learning strategies and teaching and learning methods to improve student learning outcomes. The application of cognitive learning theory from Jean Piaget contributes to the formation of intellectual or intellect, especially in learning achievement.
References
Deliati dan Pratiwi, S.N. (2022) Psikologi Pendidikan Implementasi dalam Strategi Pembelajaran. Medan: UMSU Press.
Dhiu, K.D. et al. (2021) Aspek Perkembangan Anak Usia Dini. Jawa Tengah: PT. Nasya Expanding Management.
Firdianti, A. (2018) Implementasi Manajemen Berbasis Sekolah dalam Meningkatkan Prestasi Belajar Siswa. Yogyakarta: CV. Gre Publishing.
Ghony, D. dan Almanshur, F. (2012) Metodologi Penelitian Kualitatif. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.
Isti’adah, F.N. (2020) Teori-Teori Belajar dalam Pendidikan. Tasikmalaya: Edu Publisher.
Konsili Vatikan II (1993) “Dekrit tentang Upaya-Upaya Komunikasi Sosial"(Inter Mirifica),” in R. Hardawiryana (penerj.) Dokumen Konsili Vatikan II. Jakarta: Departemen Dokumentasi dan Penerangan KWI- Obor.
Lay, S. (2024) “Hannah Arendt: Pendidikan Dan Natalitas,” 3(1), hal. 237–250. Tersedia pada: https://doi.org/https://doi.org/10.55606/jurrafi.v3i1.2804.
Lay, S., Ndoa, P.K. dan Hutapea, A.K. (2024) “Penerapan Teori Belajar Kognitif Dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Katolik Menurut David Ausubel,” Jurnal Serunai …, 13(1). Tersedia pada: https://doi.org/https://doi.org/10.37755/jsap.v13i1.1279.
Lestari, P. dan Hudaya, A. (2018) “Penerapan Model Quantum Teaching sebagai Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Siswa pada Mata Pelajaran IPS Kelas VIII SMP PGRI 3 Jakarta,” Jurnal of Education, 5(1).
Marinda, L. (2020) “Teori Perkembangan Kognitif Jean Piaget dan Problematikanya pada Anak Usia Sekolah Dasar,” Jurnal Kajian Perempuan dan Keislaman, 13(1).
Mu’min, S.A. (2013) “Teori Perkembangan Kognitif Jean piaget,” Jurnal Al-Ta’dib, 6(1).
Nainggolan, A.M. dan Daeli, A. (2021) “Analisis Teori Perkembangan Kognitif Jean Piaget dan Implikasinya bagi Pembelajaran,” Journal of Psychology: Humanlight, 2(1).
Nasar (2006) Merancang Pembelajaran Aktif dan Kontekstual Berdasarkan “SISKO.” Jakarta: Grasindo.
Ndoa, P.K., Lay, S. dan Sihite, B. (2024) “Analisis Model Manajemen Sumber Daya Manusia di Persekolahan Katolik Se-Keuskupan Sibolga,” Didaktika: Jurnal Kependidikan, 13(1), hal. 507–514.
Ormrod, J.E. (2008) Psikologi Perkembangan Membantu Siswa Tumbuh dan Berkembang. Jakarta: Erlangga.
Salsabila, A. dan Puspitasari (2020) “Faktor-faktor yang Mempengaruhi Prestasi Belajar Siswa Sekolah Dasar,” Jurnal Pendidikan dan Dakwah, 2(2).
Santosa, D.S.S., Sampaleng, D. dan Amtiran, A. (2020) “Meningkatkan Prestasi Belajar Siswa Melalui Model Pembelajaran,” Jurnal Pendidikan Agama Kristen, 1(1).
Sari, C.N., Al-Illahiyah, L.H. dan Nasution, J.S. (2022) “Karakteristik Perkembangan Kognitif Peserta Didik,” Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 2(2).
Seva, K., Siga, W.D. dan Sirait, A. (2023) “Penggunaan Variasi Media Pembelajaran dalam Pengajaran Agama Katolik,” Jurnal Studi Agama-agama, 6(2).
Siddin, Hamzah dan Wekke, I.S. (2021) Model Pembelajaran Kognitif untuk Keterampilan Berpikir Kritis Siswa. Indramayu: Adab.
Sihotang, K. (2019) Berpikir Kritis: Kecakapan Hidup di Era Digital. Yogyakarta: Kanisius.
Suardi, M. (2018) Belajar dan Pembelajaran. Yogyakarta: Deepublish.
Sugiyono (2018) Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Suparno, P. (2001) Teori Perkembangan Kognitif Jean Piaget. Yogyakarta: Kanisius.
Susanto, A. (2011) Perkembangan Anak Usia Dini: Pengantar dalam Berbagai Aspeknya. Jakarta: Kencana.
Warmansyah, J. et al. (2023) Perkembangan Kognitif Anak Usia Dini. Jakarta Timur: Bumi Aksara.
Zega, B.K. dan Suprihati, W. (2021) “Pengaruh Perkembangan Kognitif pada Anak,” Jurnal Teologi dan Pendidikan Kristen, 3(1).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Sergius Lay
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.