Menyelaraskan Tradisi Dengan Teknologi: Transformasi Pendidikan Agama Katolik di Era Digital

Authors

  • Yohanes Chandra Kurnia Saputra Sekolah Tinggi Agama Katolik Negeri Pontianak

DOI:

https://doi.org/10.52075/vctjpk.v4i2.452

Keywords:

Tradition, Technology, Transformation, Catholic Religious Education, The Digital Era

Abstract

The integration of technology in Catholic religious education creates new opportunities as well as challenges that need to be overcome. This research aims to develop a Catholic religious education model that integrates digital technology effectively without sacrificing the traditional values taught. Through a literature study approach, this research analyzed various digital tools and platforms that could be used in Catholic religious education, while identifying challenges and opportunities in adopting this technology. The research results showed that technology had potential to enrich students' learning experiences and support spiritual development, while enabling more interactive and flexible learning. However, it was important to ensure that technology integration did not reduce the focus on the moral and spiritual formation of students. This transformation also reflected the church's adaptation to the digital era, ensuring the relevance of religious teachings in modern times, and has the potential to increase the involvement of the younger generation in church life. Thus, this change was predicted to have a positive impact on students' learning experiences and their involvement in church life.

References

Abdulatif, S. (2021). Dampak Pandemi Terhadap Eksistensi Pendidikan di Era Digital. Jurnal

Pendidikan Tambusai, 5(1), 1567–1570. https://jptam.org/index.php/jptam/article/view/1140/1021 Andi Sadriani, M. Ridwan Said Ahmad, & Ibrahim Arifin. (2023). Peran Guru Dalam Perkembangan Teknologi Pendidikan di Era Digital. Seminar Nasional Dies Natalis 62, 1, 32–37.

https://doi.org/10.59562/semnasdies.v1i1.431

Azis, T. N. (2019). Strategi pembelajaran era digital. Annual Conference on Islamic Education and Social Sains (ACIEDSS 2019), 1(2), 308–318.

Bato, P. R., & Tarihoran, E. (2024). Pembentukan Karakter Melalui Katekese Digital : Perspektif Pendidikan Nilai Kristiani Patrisia Rera Bato Emmeria Tarihoran pengguanaan berbagai sarana teknologi digital sehingga pada era ini semakin mempengaruhi bangsa maka dengan ini perlunya katekese di. 2(2).

Berangka, D. (2017). Implementasi Model Pembelajaran Pendidikan Agama Katolik Di Sekolah Sebagai Bentuk Pembinaan Moralitas Siswa Di Smp Yppk Santo Mikael Kabupaten Merauke. Jurnal Masalah Pastoral, 5(1), 95–127. https://doi.org/10.60011/jumpa.v5i1.43

Boiliu, F. M., & Polii, M. (2020). Peran Pendidikan Agama Kristen dalam Keluarga di Era Digital terhadap Pembentukan Spiritualitas dan Moralitas Anak. IMMANUEL: Jurnal Teologi Dan Pendidikan Kristen, 1(2), 76–91. https://doi.org/10.46305/im.v1i2.18

Datus, K., Wilhelmus, O. R., & Yuwana, S. W. (2018). Peranan Guru Agama Katolik Dalam Meningkatkan Mutu Dan Penghayatan Iman Siswa Sekolah Menengah Tingkat Atas Kota Madiun Melalui Pengajaran Agama Katolik. Jpak, 20, 144–166.

Dey, S. S., Jela, K., Usun, S., Leoni, T., Jiu, T., & Lun, T. (2021). Pembelajaran Daring pada Masa Pandemi COVID-19 : sebuah Pengalaman Guru Agama Katolik. Gaudium Vestrum: Jurnal Kateketik Pastoral, 5(2), 64–74. https://ojs.stkpkbi.ac.id/%0AGAUDIUM

Digital, S. (2019). MENGEMBANGKAN SPIRITUALITAS DIGITAL : PENDEKATAN PENDIDIKAN KATOLIK BAGI GENERASI. 1–12.

Hamdani, A. D. (2021). Pendidikan Di Era Digital Yang Mereduksi Nilai Budaya Education in a Digital Era Which Reduces Cultural Value. Cermin: Jurnal Penelitian, 5(1), 63.

Haru, E. (2020). Jehaut-Perspektif Hukum Gereja Tentang Kepemimpinan. Jurnal Alternatif, X(1), 43–62.

Iryanto, A., & Ardijanto, D. B. K. (2019). Pemahaman Guru Pendidikan Agama Katolik Tentang Tugas Misioner Gereja Dan Pelaksanaannya Di Slta Katolik Kota Madiun. JPAK: Jurnal Pendidikan Agama Katolik, 19(1), 100–115. https://doi.org/10.34150/jpak.v19i1.171

Kusumaningtyas, R., Sholehah, I. M., & Kholifah, N. (2020). Peningkatan Kualitas Pembelajaran Guru Melalui Model dan Media Pembelajaran bagi Generasi Z. Warta LPM, 23(1), 54–62. https://doi.org/10.23917/warta.v23i1.9106

Lay, S., Ndoa, P. K., & Marbun, M. R. (2024). PERAN GURU AGAMA KATOLIK DI ERA DIGITAL DALAM. 07(01), 18–32.

Leonora Nama. (2021). Meningkatkan Hasil belajar siswa mapel pendidikan agama Katolik melalui metode bercerita pada siswa kelas IV Sekolah Dasar. SITTAH: Journal of Primary Education, 2(1), 75–82.

Mansir, F. (2020). Kesejahteraan Dan Kualitas Guru Sebagai Ujung Tombak Pendidikan Nasional Era Digital. Jurnal IKA PGSD (Ikatan Alumni PGSD) UNARS, 8(2), 293. https://doi.org/10.36841/pgsdunars.v8i2.829

Mansir, F. (2022). Tantangan Dan Ancaman Anak Indonesia: Potret Pendidikan Nasional Era Digital. PAUDIA : Jurnal Penelitian Dalam Bidang Pendidikan Anak Usia Dini, 11(1), 387–399. https://doi.org/10.26877/paudia.v11i1.9990

Najib, M. A., & Maunah, B. (2022). Inovasi Pendidikan Di Era Digital (Studi Pelaksanaan Pembelajaran Di Jenjang Sd-Smp Kabupaten Tulungagung). Tadbir: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 10(1), 1–17. https://doi.org/10.30603/tjmpi.v10i1.2462

Natalia, K., & Sukraini, N. (2021). PENDEKATAN KONSEP “MERDEKA BELAJAR” DALAM

PENDIDIKAN ERA DIGITAL Krisma. Prosiding Webinar Nasional IAHN-TP Palangka Raya, 1,

https://www.prosiding.iahntp.ac.id/index.php/seminar-nasional/article/view/93

Permana, N. S. (2021). Implementasi Aplikasi Kahoot Sebagai Media Pembelajaran Berbasis Game Dalam Pelajaran Pendidikan Agama Katolik. JPAK: Jurnal Pendidikan Agama Katolik, 21(2), 128–

https://doi.org/10.34150/jpak.v21i2.334

Pranata, W. A., Wahyuningrum, P. M. E., & Jelahu, T. T. (2020). Penanaman Karakter melalui Pendidikan Agama Katolik di Sekolah Dasar. Sepakat : Jurnal Pastoral Kateketik, 6(2), 111–123. Pranyoto, Y. H. (2018). Revitalisasi Pendidikan Agama Katolik Di Sekolah Sebagai Upaya Meningkatkan Moralitas Anak Didik. Jurnal Masalah Pastoral, 6(2), 40–58. https://doi.org/10.60011/jumpa.v6i2.67

Prasrihamni, M., Marini, A., Nafiah, M., & Surmilasari, N. (2022). Elementary School Education Innovation in the Implementation. Jurnal Riset Pendidikan Dasar, 05(April), 82–88. https://journal.unismuh.ac.id/index.php/jrpd/article/view/7540

Purna, T. H., Prakoso, C. V., & Ratna Sari Dewi. (2023). Pentingnya Karakter Untuk Pembelajaran Dalam Meningkatkan Kualitas Pendidikan Di Era Digital. Populer - Jurnal Penelitian Mahasiswa, 2(1), 192–202.

Putri, D. P. (2018). Pendidikan Karakter Pada Anak Sekolah Dasar Di Era Digital. AR-RIAYAH : Jurnal Pendidikan Dasar, 2(1), 37. https://doi.org/10.29240/jpd.v2i1.439

Sipangkar, L., Ginting, A. W., Sembiring, M., & Sitepu, A. G. (2022). Peran Guru Pendidikan Agama Katolik Dalam Meningkatkan Keterampilan Sosial Peserta Didik Sma Swasta St. Maria Kabanjehe.

SAPA - Jurnal Kateketik Dan Pastoral, 7(1), 37–45. https://doi.org/10.53544/sapa.v7i1.349 Sukendar, Y., Penelitian, A., Pendidikan, G., Katolik, A., Katekese, P. U., Sd, G. P. A. K., Katolik, G. A., Katolik, G. A., & Katolik, G. A. (2018). Guru Pendidikan Agama Katolik Dengan Keberhasilan Siswa Sekolah Dasar di Malang. SAPA-Jurnal Kateketik Dan Pastoral, 43–63.

Sukma, H. H. (2021). Pendidikan Karakter Pada Anak Sekolah Dasar Di Era Digital Dini. Prosiding Seminar Nasional Dies Natalis 41 Utp Surakarta, 1(01), 85–92. https://doi.org/10.36728/semnasutp.v1i01.13

Suko, S., & Muslim, S. (2022). Tranformasi Digital Sebagai Epistemologis Model Pendidikan Calon Guru Agama Katolik di Era 4.0. Vocat: Jurnal Pendidikan Katolik, 1(2), 105–112. https://doi.org/10.52075/vctjpk.v1i2.36

Supriyadi, A. (2018). Evangelisasi Dan Pendidikan Agama Katolik Di Sekolah. JPAK: Jurnal Pendidikan Agama Katolik, 4(2), 290–303. https://doi.org/10.34150/jpak.v4i2.104

Verdinandus Lelu Ngono, & Taufik Hidayat, W. (2019). Pendidikan Di Era Digital. Jurnal Seminar Nasional Pendidikan, 628–638. https://jurnal.univpgri- palembang.ac.id/index.php/prosidingpps/article/view/3093

Wahyuningrum, P. M. E. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Agama Katolik bagi Siswa Sekolah Dasar di Palangka Raya. Journal on Education, 4(4), 2019–2028. https://doi.org/10.31004/joe.v4i4.3059

Widiatna, A. D. (2020). Transformasi Pendidikan Calon Katekis Dan Guru Agama Katolik Di Era Digital. JPAK: Jurnal Pendidikan Agama Katolik, 20(2), 66–82. https://doi.org/10.34150/jpak.v20i2.280

Wiwin, W., & Denny Firmanto, A. (2021). Konstruksi Model Spiritualitas Pastoral bagi Katekis di Era Digital. Jurnal Penelitian Pendidikan Agama Katolik, 1(2), 125–137. https://doi.org/10.52110/jppak.v1i2.31

Zega, Y. K. (2021). Pendidikan Agama Kristen dalam Keluarga : Upaya Membangun Spiritualitas Remaja Generasi Z. Jurnal Luxnos, 7(1), 105–116. https://doi.org/10.47304/jl.v7i1.145

Downloads

Published

2024-12-30

How to Cite

Kurnia Saputra, Y. C. . (2024). Menyelaraskan Tradisi Dengan Teknologi: Transformasi Pendidikan Agama Katolik di Era Digital. Vocat : Jurnal Pendidikan Katolik, 4(2), 117 - 131. https://doi.org/10.52075/vctjpk.v4i2.452