Meningkatkan Karakter Religius Peserta Didik Di SMPN 3 Tanjung Bunga Melalui Kompetensi Kepribadian Guru Pendidikan Agama Katolik
DOI:
https://doi.org/10.52075/vctjpk.v4i2.484Keywords:
Karakter Religius, Kompetensi Kepribadian, Guru PAKAbstract
The low religious character of the students became a serious problem in the field of education. It's also found at the SMPN 3 Tanjung Bunga-East Flores. From this point of view, there is a need for the role of the personality competence of the teacher of Catholic Education to be able to improve and enhance the religious character of the student. The aim is to know how to improve the religious character of the students of SMPN 3 Tanjung Bunga through the competence of the personality of PAK teachers. Data collected through interviews, documentation and observations were analyzed through phases of data reduction, data presentation, and conclusion-making. The research was conducted from June to August 2024. The results of this study said that the religious character of students at SMPN 3 Tanjung Bunga could be improved through the personality competence of PAK teacher. Therefore, the teachers needed to understand their personality competencies and students should also improve their religious character through the personality competencies of PAK teachers. This research is expected to contribute to the field of education, particularly in enhancing the religious character of students through the personality competencies of Catholic religious education teachers.
References
Aritonang, L. et al. (2023). Pengaruh Kompetensi Kepribadian Guru PAK Terhadap Disiplin Belajar Siswa Kelas VII SMP Negeri 2 Nainggolan Tahun Pembelajaran 2023/2024. Jurnal Pendidikan Agama Dan Teologi, 1(4), Hal. 196-206.
Dhajo, Stefanus Rikardus, D. (2022). Kompetensi Profesional Guru Pendidikan Agama Katolik Dalam Proses Belajar Mengajar di Sekolah Dasar Negeri Kota Palangkarayaa. Jurnal Pastoral Kateketik, 8((1)), 85–98.
Huda, M. (2017). Kompetensi Kepribadian Guru dan Motivasi Belajar Siswa. Jurnal Penelitian, 11((2)), 237–266.
Hulu, B. dan D. N. (2023). Pentingnya Kompetensi Kepribadian Guru Dalam Pendidikan Agama Kristen Ynag Dapat Membentuk Karakter Disiplin Peserta Didik. Jurnal Pendidikan Sosial Dan Humaniora, 2((4)), 2964–6499.
Kementrian Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia. (2016). Konsep Dan Pedoman Penguatan Pendidikan Karakter Tingkat Sekolah Dasar Dan Sekolah Menengah Pertama. Kementrian Pendidikan dan Kebudayaan.
Kurniawan, Mochamad Azis., D. (2021). Penerapan Nilai-Nilai Religius Dalam Pembentukan Karakter Siswa Di SDN Jambean 01 Pati. Jurnal Pendidikan Dasar Dan Menengah, 2(2).
Leton, S. S., & Keban, Y. B. (2023). Pendidikan Moderasi Beragama Dalam Penguatan Wawasan Kebangsaan Pada Era Disrupsi Di Sd Inpres Ekasapta Larantuka. NALAR: Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 2(1), 1–8. https://doi.org/10.56444/nalar.v2i1.372
Lestari, I., & Handayani, N. (2023). Pentingnya Pendidikan Karakter Pada Anak Sekolah Khususnya Sma/Smk Di Zaman Serba Digital. Guru Pencerah Semesta, 1(2), 101–109. https://doi.org/10.56983/gps.v1i2.606
Nantara, D. (2022). Pembentukan Karakter Siswa Melalui Kegiatan di Sekolah dan Peran Guru. Jurnal Pendidikan Tambusai, 6((1)), 2251–2260.
Nisa, A. K. (2019). Peran Guru Dalam Pendidikan Karakter Peserta Didik Di SDI Tulul Albab 01 Purworejo. Jurnal Hanata Widya, 8((2)), 13–22.
Pandia, Monika Febiyola Br., Anakampun, Risden. dan Harianja, S. D. (2024). Pengaruh Kompetensi Kepribadian Guru Pendidikan Agama Kristen dan Budi Pekerti Terhadap Tingkah Laku Siswa Kelas VII SMP Negeri 3 Lintongnihuta Tahun Pembelajaran 2023/2024. Jurnal Teologi Injili Dan Pendidikan Agama, 2(3), Hal. 186-201.
Prihatmojo, A. et al. (2019). Implementasi Pendidikan Karakter Di Abad 21. Jurnal Seminar Nasional Pendidikan.
Samrin. (2016). Pendidikan Karakter (Sebuah Pendekatan Nilai). Jurnal Al -Ta’dib, 9(1), HHal. 120-143.
Sogen, Vinsensius Florianus Dalu dan Keban, Y. B. (2023). Membangun Sikap Moderasi Beragama Yang Berorientasi Pada Anti Kekerasan Melalui Kegiatan Keagamaan. Jurnal Reinha, 13(2), 76–85. https://doi.org/10.56358/ejr.v13i2.164
Sulistiyorini, D. dan Y. N. (2019). Pembentukan Karakter Religius Siswa Melalui Kegiatan Dewan Jemaah Mushola (DJM) Di SMK PGRI 2 Kota Kediri. Jurnal Indonesian Journal Of Islamic Education Studies, 2(1), Hal. 40-49.
Sutisna, D. dan A. W. (2020). Peran Kompetensi Guru Sekolah Dasar Dalam Meningkatkan Efektifitas Pembelajaran Daring. Jurnal Bahana Manajemen Pendidikan, 9((2)), 58–64.
Thahir, I. dan I. (2022). Kompetensi Kepribadian Guru Terhadap Pembentukan Karakter Siswa di SMA Somba Opu. Jurnal Kependidikan Media, 11((2)), 1–7.
Wahyuni, S. (2023). Peran Fundamental Guru Pendidikan Agama Kristen Sebagai Gembala Dan Pemimpin Rohani Bagi Peserta Didik. Jurnal Excelsior Pendidikan, 4(1), Hal.12-25.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Yosep keban

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.